Webinář: (Ne)svobodná tvorba
„My jsme nikdy nebyli disidenti, nikdy jsme nechtěli bejt politici, my jsme jenom chtěli žít paralelně. Proto jsem razil ten termín druhá kultura. Říkal jsem, nechte nás žít, po svém, my se nikam necpeme, nechceme zbohatnout, budeme se živit uklízením, topením nebo čímkoliv, ale nevšímejte si nás a my vás taky necháme na pokoji.“
Ivan Martin Jirous v rozhovoru z roku 1998
Cíl: | Seznámení se se zakázaným uměním a pochopení společensko-politických podmínek normalizace, především jejich vlivu na tehdejší kulturní prostředí. |
Cílová skupina: | Studenti středních škol, počet účastníků webináře je na zvážení a možnostech pedagoga. Menší skupiny (do 15 účastníků) umožňují větší interakci a hlubší diskusi. |
Délka: | 45–60 minut (dle časových možností škol, obsah bude uzpůsoben délce) |
Termín: | Individuálně po domluvě |
Technika: | K absolvování webináře potřebuje každý účastník počítač s připojením na internet a mikrofon. |
Lektoři: | Magdalena Hromková |
Cena: | Zdarma |
Objednávka: | vzdelavani@vaclavhavel.cz |
Webinář se zaměřuje na období českého undergroundu. Studenti se dozvědí, jak vypadala zakázaná kultura v období normalizace, jak lidé toužili svobodně poslouchat hudbu bez diktátu totalitního režimu a jak za to někteří tvrdě zaplatili. Ukážeme si, jak jeden koncert pomohl v boji za demokracii a dal podnět k vzniku Charty 77. Webinář má interaktivní formu – pomocí edukačních videí a textových ukázek ze vzpomínek Václava Havla doplněných dobovými fotografiemi vede k diskusi o lidských právech a roli umění.
Výstupy
- Ukotvení klíčových historických událostí československé historie 1968-1989
- Porozumění souvislostem mezi historickými událostmi a jejich vlivem na stav kultury a běžný život
- Pochopení pojmu český underground
- Seznámení se s procesem Plastiků, který přispěl ke vzniku Charty 77
Průřezová témata
- Osobnostní a sociální výchova
- Výchova demokratického občana
- Mediální výchova
Předměty
- Dějepis
- Částečně literatura
- Hudební výchova
- Výtvarná výchova
O lektorce
Magdaléna Hromková působí jako učitelka na Královské střední škole v Bohnicích, kde vyučuje občanskou výchovu a společenskou kulturu. Vystudovala humanitní studia a studia občanské společnosti na Univerzitě Karlově, ale vždy ji to táhlo ke vzdělávání. Působila jako skautská vedoucí, lektorka multikulturní výchovy a lektorka globálního rozvojového vzdělávání. Pedagogické vzdělání si doplňuje v Učiteli naživo. Učitelka je pro ni průvodkyně dětí na jejich cestě vzděláváním. Snaží se proto studenty více vést a méně řídit, respektovat jejich potřeby a pocity. Vytvářet stimulující prostředí pro učení, kde každý žák zažije úspěch.