Občan
Občanská společnost - Občanská zodpovědnost (1989 - 2011)
Bez zázemí občanské společnosti politické strany i vrcholné politické instituce státu chřadnou, ztrácejí elán, novou krev i nápady, aby se posléze proměňovaly v nezajímavé a do sebe uzavřené hloučky politických profesionálů, kteří si téměř vystačí sami.
Václav Havel, 1999
Anotace lekce
Cílem této lekce je sledovat kroky Václava Havla po zvolení prezidentem v roce 1989 na domácím poli a věnovat se jeho snaze budovat v nově vzniklém demokratickém státě občanskou společnost. Studenti se v lekci dozvědí, co znamená pojem “občanská společnost”, jaká jsou práva, ale i povinnosti každého občana. Pochopí také to, proč Václav Havel roli občanů považoval za tak důležitou. V průběhu lekce se studenti seznámí s několika konkrétními příklady, kdy se Václav Havel a jiné osobnosti snažili podporovat rozvoj občanské společnosti. Na příkladu Václava Havla zjistí, jak se mohou oni sami aktivně zapojit do budování občanské společnosti. Studenti pochopí, že aktivní role občana je v demokratickém světě stejně důležitá jako role politických stran a že roli občana má plnit každý z nás.
Cíl lekce
- pochopit pojmy občanská společnost a občanská zodpovědnost
- umět si představit atmosféru prvních porevolučních let v zrcadle postupně vznikající občanské společnosti
- pochopit, že každý člověk je občan a měl by se aktivně zajímat o zemi, v níž žije
- pochopit, že každý se může aktivně zapojit do světa okolo sebe a začít u drobných věcí ve svém okolí
Metodické materiály
- Metodický list pro pedagogy
- Pracovní list pro žáky a studenty
- Test
- Obecný metodický list pro pedagogy k problematice lidských práv - využitelný napříč lekcemi
Fotogalerie
Časová osa lekce
Klíčová slova
Metodické materiály
Stažení materiálů vyžaduje jednoduchou registraci/přihlášení pomocí emailové adresy.
Série: Každý může změnit svět
Šestidílná videosérie provázející životem Václava Havla a bojem Čechoslováků za lidská práva (pro vyšší ročníky ZŠ a střední školy)