Devadesátá: Jak (ne)vzkvétala naše země
Cíl: | Cílem workshopu je přiblížit účastníkům nejen politické a ekonomické změny, ale také každodenní realitu české společnosti 90. let. |
Cílová skupina: | Žáci 8. a 9. tříd ZŠ a studenti SŠ, max. kapacita 1 třída |
Délka: | 90 minut |
Termín: | Stanovován individuálně na základě domluvy s pedagogem a lektorkou |
Místo: | Knihovna Václava Havla, Ostrovní 13, Praha 1 |
Cena: | 100 Kč / student, doprovod zdarma |
Objednávka: | vzdelavani@vaclavhavel.cz |
Jak se žilo v Československu v porevoluční euforii poslední dekády 20. století? Nebylo to jen o změnách názvů ulic, nárůstu počtu supermarketů, nájemných vraždách či privatizaci. Velké změny se děly i v politice a tehdejší občanské společnosti. Vedle uvedeného se dotkneme i nejzávažnějších kriminálních případů, ekonomické transformace či tehdejšího vztahu k ekologii. Samozřejmě nezapomeneme ani na hudební hity, módní trendy či oblíbené časopisy a seriály tehdejší doby.
Výstupy
- Porozumění rozdílům mezi dobou předrevoluční a devadesatých let
- Porozumění pojmům jako jsou kupónová privatizace, restituce, opoziční smlouva či rozdělení Československa
- Studenti umí vysvětlit a na příkladech ilustrovat, jak se obnovovala občanská společnost v 90. letech, v čem spočíval organizovaný zločin či ekonomická transformace
- Studenti vytvoří vlastní televizní reportáž a zažijí kulturu 90. let na vlastní kůži
Průřezová témata
- Výchova demokratického občana
- Mediální výchova
- Multikulturní výchova
- Enviromentální výchova
Předměty
- Dějepis
- ZSV
- Občanská nauka
O lektorkách
Magdaléna Hromková působí jako učitelka v komunitní škole, kde vyučuje výukový blok společnost. Vystudovala humanitní studia a studia občanské společnosti na Univerzitě Karlově, ale vždy ji to táhlo ke vzdělávání. Působila jako skautská vedoucí, lektorka multikulturní výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Pedagogické vzdělání si doplnila v Učiteli naživo. Učitelka je pro ni průvodkyně dětí na jejich cestě vzděláváním. Snaží se proto studenty více vést a méně řídit, respektovat jejich potřeby a pocity. Vytvářet stimulující prostředí pro učení, kde každý žák zažije úspěch.
Martina Jindrová vystudova Vysokou školu ekonomickou, ale cesta životem ji vedla spíše kreativnější linkou, a to skrze komunikaci, CSR a marketing. V rámci tohoto zaměření pracovala v několika mezinárodních společnostech. Nyní působí v české entitě nadnárodní pojišťovny jako spojka v interní komunikaci a současně má na starosti dobrovolničení a pomoc neziskovému sektoru. Bylo jí to málo, a tak si doplnila pedagogické vzdělání v programu Učitel naživo. V rámci něj učila na pražském Gymnáziu Jana Nerudy a na Střední odborné škole v Čelákovicích. Na práci s dětmi ji baví především jejich neutuchající energie, odlišný pohled na svět a nezbytný předpoklad být díky tomu stále v obraze.