Nový vzdělávací projekt DEVADESÁTÁ 06/02/25
Václav Havel, Karel Gott nebo Michal David? Aneb jak (a proč) učit o 90. letech?
Václav Havel, Karel Gott nebo Michal David? Aneb jak (a proč) učit o 90. letech? Odpovědět může projekt Knihovny Václava Havla Devadesátá. Podle výsledků exkluzivního průzkumu, který pro Knihovnu Václava Havla za připravil analytický ústav STEM, si 85 % mladých lidí přeje, aby 90. léta byla pevnou součástí vzdělávacích plánů výuky dějepisu. Knihovna Václava Havla se vzdělávání v oblasti soudobých dějin a občanské společnosti věnuje už deset let. Ze spolupráce s více než dvěma tisíci pedagogy z celé republiky vzešla poptávka po výukových materiálech, které by představily právě 90. léta.
Průzkum zaměřující se na věkovou skupinu 15–20 let, který pro Knihovnu Václava Havla za finanční podpory Bakala Foundation zpracoval na konci roku 2024 analytický ústav STEM, ukázal, že toto téma zajímá nejen pedagogy, ale i samotné mladé lidi. Ti si 90. léta nespojují v takové míře s často skloňovanými kriminálními kauzami, ale výrazně více s politickými změnami a osobnostmi, jimž vévodí Václav Havel, ale také s fenoménem diskoték nebo s módními trendy džínů a teplákových souprav. Z kulturních osobností nejčastěji zmiňovali jména Karla Gotta, Michala Davida nebo Michaela Jacksona.
Hlavními informačními zdroji o 90. letech jsou pro dnešní mladé lidi vzpomínky rodinných příslušníků nebo školní výuka. Tu ale hodnotí jako zběžnou a jen malá část jich označuje výklad jako důkladný. Přitom 85 % mladých lidí považuje za důležité, aby 90. léta byla pevnou součástí vzdělávacích plánů výuky dějepisu. Změny, které se udály v tomto období, mají podle většiny z nich stále vliv na současné dění.
Vzdělávací série Devadesátá představuje tuto dekádu formou krátkých a vtipných video lekcí, video přednášek a podcastů. „Ve spolupráci s odborníky, kteří často v 90. letech aktivně působili, jsme vytvořili ucelený audiovizuální výukový zdroj. Ukazujeme tehdejší dobu a společnost v celé její šíři od politiky a budování státu, přes ekologii, rozvoj technologií, rodící se občanskou společnost až po kulturu,“ vysvětluje Barbora Grečnerová, která má v Knihovně Václava Havla vzdělávací projekty na starosti.
Knihovna Václav Havla touto sérií podpořenou průzkumem nabízí školám pomoc ve výuce nedávných dějin, v nichž se znovu budoval náš stát.
Důvod, proč podporovat společnost vzdělanosti musí být v kultivaci lidství. Není lidské identity bez znalosti dějin, bez kontinuity, bez znalostí věcí tohoto světa.
(Václav Havel, Karolinum, 2006)